علل بروز هم جنس گرایی در نوجوانان
نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

بسیاری از والدین وقتی متوجه می شوند فرزند آنها هم جنس باز یا هم جنس گرا است دچار تنش و احساس گناه می شوند . برخی از این والدین دائما به این موضوع فکر میکنند چه کاری باد انجام دهند یا نباید انجام دهند که مبادا فرزند آنها به هم جنس خود تمایل پیدا کند . این والدین وقتی از هم جنس گرایی فرزند خود آگاه می شوند دچار نوعی ویرانی روانی می گردند . دلایل هم جنس گرایی به صورت قطعی هنوز مشخص نیست و با این که روانشناس نوجوانان این آگاهی را داده اند که تنها 5 تا 8 درصد از نوجوانان دچار آن می شوند . اما همین تعداد کم نیز برای نگرانی والدین کافی می باشد مخصوصا در جامعه سنتی کشور ما که هم جنس گرایی نه به عنوان یک بیماری بلکه به عنوان یک گناه مطرح است. این گناه تنها متوجه فرد نیست و والدین و خانواده او را نیز با خود سهیم می کند .

عدم آگاهی مناسب و اطلاعات درمانی در زمان مناسب باعث می شود تا بسیاری از این نوجوانان دست به کتمان این احساس درونی خود زدی و زمان مناسب برای درمان را از دست بدهند . این افراد حتی در زمان ازدواج و مراجعه به مشاور پیش از ازدواج نیز پرده از راز خود بر نداشته و موجب ایجاد یک زندگی مشترک پر تنش که یا در نهایت به جدایی ختم می شود و یا حتی باعث وجود فرزندانی می شوند که به دلیل این مسئله در خانواده خود فاقد سلامت روانی مناسب هستند . عواملی که باعث تغییر تمایلات جنسی در افراد می شود بین افراد مختلف متفاوت است ، برخی از افراد تحت عوامل ارثی هستند و برخی از افراد تحت تاثیر یادگیری های اجتماعی به این تغییر می رسند . محققان در تحقیقات جدید خود متوجه شده اند یادگیری های پیچیده اجتماعی در دوره کودکی فرد راد به سمت هم جنس گرایی سوق می دهد و این به آن معناست که هویت جنسی این کودکان خیلی زود شکل گرفته .

هم جنس گرایی چیست ؟

بروز علاقه ، احساس عاطفی و حقیقی نسبت به فرد هم جنس که موجب بروز تمایلات عاطفی و جنسی می گردد را هم جنس گرایی می گویند . هم جنس گرایی به دو شکل می باشد :1- افراد هم جنس گرا ، 2- افراد دو جنس گرا . افراد هم جنس گرا تنها به همجنسان خود تمایل دارند و ترجیح می دهنر رابطه جنسی و عاطفی را تنها با افراد هم جنس خود داشته باشند ، اما افراد دو جنس گرا تمایلات یکسانی چه از نظر عاطفی و چه بر قراری رابطه جنسی با هم جنسان و غیر هم جنسان خود دارند و بر اساس شرایط روحی و روانی تمایلات آنها تغییر می کند . هنوز علت دقیق هم جنس گرایی دقیقا مشخص نیست و روانشناس بالینی اطلاعات موجود در مورد نوجوانان پسر را نسبتا کمتر از دخترها ارزیابی کرده اند . البته باید توجه کرد که چندین عامل مختلف در ایجاد این تمایل جنسی دخالت دارند ، این عوامل بیشتر جسمی و غالبا روانی ولی در افراد مختلف متفاوت می باشد .

 نوجوانان در مرحله ابتدایی یا میانی نوجوانی که مرحله کسب هویت جنسی در آن ها می باشد ممکن است با افراد همجنس خود عمل جنسی داشته باشند که این عمل به شکل هم جنس بازی نیست و این نوع فعالیت های اکتشافی را نمی توان نشانه همجنس بازی دانست ، البته در صورت تکرار و عدم حمایت خانواده و عدم شکل گیری الگوی صحیح جنسی در زمان مناسب باعث می شود نوجوان در بزرگسالی میل به هم جنس گرا شدن پیدا کرده و به جنس مخالف میل نداشته باشد . البته باید توجه داشت آگاهی از این مسائل نباید باعث پذیرش هر گونه رفتار از سمت نوجوان باشد و والدین باید در جهت تربیت صحیح جنسی نوجوان و تقویت اراده آنها به خویش تن داری و ایجاد یک زندگی سالم ، بکوشند .

آیا هم جنس گرایی یک بیماری روانی است ؟

سازمان بهداشت جهانی هم جنس گرایی را به عنوان یک بیماری روانی رد کرده اما عنوان می دارد که تمایلات جنسی متفاوت و غیر عادی در دوره نوجوانی می تواند تحت تاثیر اختلالات روانی خاصی در افراد باشد . در برخی از مراکز روانشناسی حتی متوجه شده اند که دلیل تمایلات هم جنس گرایانه نوجوان به دلیل رفتار نا مناسب والدین نسبت به یکدیگر است . والدینی که در مقابل فرزندان دعوا و مشاجرات زیادی انجام می دهند ولی هیچ گونه رفتار محبت آمیزی نشان نمی دهند ، فرزندان خود را نسبت به رابطه با جنس مخالف دچار انزجار می کنند و نا خود آگاه نوجوان این پیام را دریافت می کند که توسط هم جنس خودش بیشتر درک شده و بیشتر تمایلاتش بر طرف می شود .

کودکانی که مخصوصا در سنین پایین از کمبود محبت والدین نسبت به یکدیگر و نسبت به خود رنج می برند و یا والدین آنها به یکدیگر محبت نمیکنند و احترام نمیگذارند ، قطعا در جوانی راه افراط و تفریط را در پیش خواهند گرفت و از سلامت روان مناسبی برخوردار نخواهند شد ، و نیاز به روان درمانی مناسب خواهند داشت . لازمه یک جامعه سالم و شاد ، وجود سلامت رفتار و روان افراد آن جامعه است و این نیز جز در سایه خانواده هایی سالم و هوشیار تحقق نخواهد یافت . بنابر این و طبق مسائل عنوان شده خانواده به عنوان الگوی اصلی توانایی جهت دهی نوجوان به هم جنس گرایی و یا داشتن یک زندگی طبیعی را دارد و داشتن این توانایی نیاز به آگاهی ، مطالعه و آموزش مناسب از طریق کانال های معتبر دارد که از طریق بسیاری از مراکز معتبر امکان پذیر است و فقط نیاز به تلاش زوجین و همراهی آنها با یکدیگر دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3 

 




:: برچسب‌ها: روانشناس نوجوانان , مشاور پیش از ازدواج , روانشناس بالینی , مراکز روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: